موسسه اسم اعظم | بزرگترین و معتبرترین فروشگاه ادعیه مستند حرز امام جواد (علیه السلام)

علما و حرز امام جواد (ع)

آثار حرز امام جواد از نظر علما از جمله سید بن طاووس، علامه سید بحر العلوم، علامه مجلسی، علامه آیت الله قاضی، آیت الله بهجت و ...

در بخش های دیگر سایت در مورد تجربیات و نظرات کاربران و مردم در مورد حرز امام جواد و آثاری که از این حرز دیده اند صحبت به میان آمده و صحبت هایی مرتبط با حرف های مردم در مورد حرز امام جواد و نظرات و تبادل نظرات مثبت و متفاوتی که داشته اند مطرح شده است. در این بخش پیرامون نظرات بزرگان در رابطه با حرز امام جواد (ع) صحبت می شود. حرز امام جواد علیه السلام همواره مورد استفاده و تایید بسیاری از بزرگان و علما بوده است. هرچند از برخی بزرگان مانند رهبر انقلاب پیرامون این حرز مطلبی تصریح نشده و لذا نظر رهبری در مورد حرز امام جواد بطور خاص را یافت ننموده ایم اما قطعا علمای بزرگوار معمولا در مورد ادعیه و احراز مشهور و موثقی که سند قطعی داشته باشد نظر مخالفی ندارند. برخی از علما پیرامون عظمت این حرز نکاتی بیان فرموده اند که به برخی از آنها و کلمات گهربارشان که مربوط به حرز امام جواد است در ذیل اشاره می شود.

نظرات بزرگان در رابطه با حرز امام جواد (ع):

سید بن طاووس

یکی از بزرگان شیعی سید بن طاووس است که نام دقیق وی، علی بن موسی بن طاووس است. نام کامل او رضی الدین، ابوالقاسم و ابوالعلی علی بن موسی بن جعفر بن محمد ابن عباس ابن قاسم ابن محمد ابن اسحاق ابن حسن ابن سلیمان ابن داوود ابن حسن ابن علی ابن ابیطالب ملقب به امام الفضلیه و مشهور به سید بن طاووس است که در شبانگاه جمعه یکم ربیع الاول در سال 370 هجری قمری در شهر بلد عراق متولد و در سال 436 قمری در سن 66 سالگی وفات یافت و در زادگاهش به خاک سپرده شد. گفته می‌شود یکی از اجداد ابن طاووس یعنی «ابوعبدالله» سخی الدین محمد ابن عباس، یا سید محمد ابن اسحاق دارای چهره‌ای زیبا بود، به همین دلیل فرزندانش به ابن طاووس معروف شدند. (الکنی و الألقاب، ج۱، ص۳۴۱) پدر او نیز از راویان بزرگ احادیث بوده است. او که از فقیهان بزرگ مسلمان و علمای برجسته مذهب تشیع است در سده چهارم و پنجم هجری می زیسته است.

نسب سید بن طاووس از جانب مادر به امام حسین (علیه السلام) و از جانب پدر به امام حسن (علیه السلام) می رسد. مشهور است ایشان ملاقات ها و ارتباط هایی بصورت حضوری با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در موارد متعددی داشته است که نشانگر عظمت روحی و معنوی این عالم جلیل القدر می باشد. آن بزرگوار در تعدد آثار و تنوع آنها در نوع خود یک فرد کم نظیر تلقی می شود.

ایشان در باب خواص حرز امام جواد بیان می کند:

روایت است مامون به برکت این حرز، در همه ی جنگ های با روم پیروز شد.

علامه سید بحر العلوم

سید محمدمهدی طباطبائی بروجردی، معروف به بحرالعلوم که نام اصلی وی سید محمدمهدی فرزند سید مرتضی فرزند سید محمد بروجردی از سادات بروجردی است که پس از مهاجرت پدر وی به کربلا در سال ۱۱۵۵ هجری قمری در شهرکربلا متولد شد و در سال۱۲۱۲ قمری در نجف از دنیا رفت.

ایشان که با عناوین سید بحرالعلوم، علامه بحرالعلوم و بحرالعلوم هم شناخته می‌شود، یکی از عالمان دینی و فقیهان بزرگ عالم تشیع است. وی دارای مقام مرجعیت بوده و از عرفای جلیل القدر و سرشناس معاصر محسوب می شود. ایشان شاگردان معروف و بزرگی همچون شیخ جعفر کاشف الغطا و ملا احمد نراقی را در دامن معرفت خویش پرورش داد و آنچه مسلم است ایشان در سلوک معنوی و عرفانی خویش فردی صاحب نام قلمداد می گردد.

علامه سید بحر العلوم پیرامون حرز امام جواد (علیه السلام) می فرماید:

حدیث حرز امام جواد (ع) مشهور است و مؤید جواز گذاشتن دعا در قاب نقره ای است.

علامه مجلسی

محمد باقر بن محمد تقی معروف به مجلسی دوم از محدثان و فقیهان مشهور شیعه در قرن یازدهم هجری بود که در سال ۱۰۳۷قمری و همزمان با آخرین سال سلطنت شاه عباس صفوی در اصفهان متولد شد و از میان شاخه‌های علوم اسلامی بیش از همه به ترویج مباحث در حوزه حدیث و روایت علاقه داشت و لذا تا حدودی به اخباری ها نزدیک بود. مشهورترین کتاب او، مجموعه پرحجم حدیثی به نام بحارالانوار ست که نقش بارزی در احیای جایگاه حدیث در منظومه معرفت دینی داشت.

او با تربیت شاگردان و آثار پر تعداد خود که بسیاری از آنها را به زبان فارسی و برای استفاده عموم مردم نگاشت، بر فرهنگ شیعی و روش‌های علمی علمای پس از خود تاثیر گذاشت. وی به دلیل همکاری با حکومت صفویان و نقش بارز سیاسی و اجتماعی‌اش در آن دوران از شهرت زیادی برخوردار است. وی منتقد صوفیه بود و با تصوف خانقاهی مخالفت می‌ورزید و در دوران سلطنت شاه سلیمان صفوی به مقام شیخ الاسلامی رسید. سال وفات وی را 1110 ق در سن 73 سالگی گفته اند که بنابروصیتش درکنار مسجد جامع اصفهان و در جوار مزار پدرش مدفون گردید.

علامه مجلسی می گوید:

سِحر، به عوذات (دعاهای مأثور مثل حرز امام جواد (ع) ) و آیات و توکل به خدا دفع می شوند. (بحار ج60 ص41)

علامه آیت الله قاضی

سید علی قاضی طباطبایی، ۷ فروردین ۱۲۴۸ یعنی ۱۳ذی‌الحجه سال ۱۲۸۵ قمری در شهر تبریز به دنیا آمد و در سن 77 سالگی در هشتمین روز بهمن سال 1325 درگذشت و در قبرستان معروف وادی السلام به خاک سپرده شد. این عالم جلیل القدر علاوه بر قدرت اجتهاد و فقاهت بالا و دانش دینی فراوان، در عظمت روح و سلوک توحیدی فردی شاخص بوده است. هر کدام از شاگردان وی که توانسته اند از گلستان روحی این مرد الهی، خوشه معرفت بچینند خود دریایی از عرفان و تهذیب نفس شده و سرآمد تربیت شاگردان بزرگ و با بصیرت گردیده اند. به نوعی می توان گفت سرسلسه عرفان ناب معاصر این مرد بزرگ است.

مرحوم آیت الله قاضی در مورد حرز امام جواد (علیه السلام) چنین بیان می کنند که:

حرز امام جواد عليه ‌السلام بايد به بازو بسته شود. و خاصيت آن، (خصوصاً برای باطل کردن سحر و طلسم) فقط در صورت بسته شدن به بازوی راست است.

آیت الله بهجت

یکی دیگر از علمای بزرگ جهان تشیع که از عرفای نامدار معاصر نیز بوده است؛ آیت الله محمدتقی بهجت است که مقام مرجعیت را دارا بود. ایشان در دوم شهریور سال 1295 در شهر فومن به دنیا آمد و در 27 اردیبهشت سال 1388 در شهر مقدس قم در سن 93 سالگی به ملکوت اعلی پیوست. ایشان از شاگردان آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی معروف به کمپانی و نیز علامه قاضی طباطبائی بوده است.

آنچه از ایشان در اذهان اطرافیان و شاگردان نمود بیشتری یافته بود عرفان و سیره عملی ایشان بود. بنابراین در ضمن آنکه ایشان از وجاهت علمی بسیار بالایی برخوردار بوده است، در عین حال دارای سلوک معنوی قوی و روح بزرگ آسمانی نیز بوده است. در بسیاری از موارد افراد با گرفتن دستورالعمل های ناب عرفانی و معنوی ایشان گره از مشکلات مادی و معنوی خویش می گشودند و دریچه تازه ای از حیات واقعی را در مسیر نورانیت و عظمت می پیمودند.

در مورد نظر ایت الله بهجت در مورد حرز امام جواد چنین نقل شده است:

برای جلوگیری از چشم زخم یا باطل شدن سحر، همراه داشتن حرز امام جواد (ع) مفید است.

حجت الاسلام فرحزاد

یکی از شاگردان مشهور آیت الله بهاءالدینی حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد است که متولد 1335 در شهر دامغان است. آنچه در مورد ایشان نقل شده این است که آیات عظام نجفی مرعشی ، بهجت ، بهاء الدینی ، مکارم شیرازی و حاج اسماعیل دولابی از اساتید این روحانی حوزه اخلاق بوده اند.

حجت الاسلام فرحزاد در مورد حرز امام جواد در برنامه سمت خدا از آیت الله بهاء الدینی نقلی دارد که بسیار شهرت یافته است:

دیدم که فردی با سنگ بزرگی بر سر فردی زد ولی اتفاقی برای آن فرد نیفتاد؛ زیرا حرز امام جواد علیه السلام همراه او بود.

آیت الله خرازی

آیت الله سید محسن خرازی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است که سابقه نمایندگی مردم تهران در مجلس خبرگان را داراست. وی پدر همسر سید مسعود خامنه ای از فرزندان رهبر معظم انقلاب می باشد.

آیت الله خرازی در مورد حرز امام جواد (علیه السلام) چنین می گوید:

یادم می آید که حتی از قبل انقلاب این حرز بین بزرگان معروف و مشهور بود.

آیت الله عابدی

آیت الله احمد عابدى (متولد: 1339ش- نجف آباد)، استاد سطح عالی حوزه و دانشگاه، دکترای فلسفه از دانشگاه تهران، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، مدیر گروه فلسفه دانشگاه قم است که هم اکنون مدرّس درس خارج فقه و اصول می باشد.

آیت الله عابدی در مورد حرز امام جواد (علیه السلام) چنین بیان می کند:

مهم ترین مطلب در استفاده از این حرز این است که بدانید با بستن حرز، شما در حفاظت خداوند متعال قرار گرفته اید. پس هیچ کس و هیچ چیز را موثر در نفع و ضرر خود جز خدا ندانید.

شیخ نخودکی

شیخ حسن‌علی نخودکی اصفهانی یا مقدادی اصفهانی، زاده سال ۱۲۴۱، از عرفای بنام در سده 14 است. وی بدلیل اینکه در اواخر عمر خویش در وستایی در نزدیکی مشهد به نام نخودک سُکنی گزیده بود به این نام شهرت یافت. ایشان توفیق شاگردی بزرگانی مثل مرحوم فشارکی و کشمیری را در حیات خود داشته که در رشد شخصیت معنوی این بزرگوار تاثیر بسزایی داشته اند. وی که در حیات خود بسیار مورد توجه عاشقان و دوستداران معنویت قرار گرفته بود پس از عمری اطاعت و عبودیت، در ۱۷ شعبان ۱۳۲۱ درگذشت و در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

شیخ نخودکی و داستان حرز امام جواد:

زمانى شريف حسين، شريف مكه مريض مى شود. مرحوم شيخ فضل الله نورى از آقا شيخ حسنعلى اصفهانى درخواست راه علاج و شفاى او را مى كند. ايشان به مرحوم نورى خرما می دهد كه براى او ببرد. وى آن را مى خورد و خوب مى شود و هر دو را به ميهمانى و پذيرايى دعوت مى كند؛ ولى مرحوم شيخ حسنعلى نمى رود، اما مرحوم نورى دعوت او را اجابت مى كند و نزد شريف حسين مى رود. وى از ايشان درخواست مى نمايد كه از من چيزى بخواهيد. مرحوم نورى براى دعاى حرز حضرت امام جواد (علیه السلام) كه بايد بر پوست آهوى شش ماهه ى تهامه نوشته شود خيلى اهميت قائل می شده است. لذا يك آهوى شش ماهه درخواست مى كند. شريف هم شانزده تا از همان نوع درخواستى را برایش مى فرستد و ايشان سه تا از آن را بر می دارند.

حاج آقا عالی

حجت الاسلام مسعود عالی که از منبری های معروف است و معمولا سخنرانی هایش مورد استقبال قشر جوان قرار می گیرد، در مورد حرز امام جواد بیان جالبی دارد. نظر استاد عالی در مورد حرز امام جواد را در اینجا نقل می کنیم:

از مشهورترین و معروفترین و معتبرترین حرزها، حرز امام جواد است. حرز یعنی دعا یا ذکری که همراه انسان باشد و از وی محاظفت بکند در مقابل سحر، طلسم، چشم زخم، بلا. چیزی که از انسان محافظت بکند را می گویند حرز. محکم ترین حرز، حرز امام جواد است. یک حرز دو خطی در مفاتیح هست که آن هم خوب است. ولی حرز اصلی آن حضرت در مهج الدعوات سید بن طاووس است که مفصل است.

حجت الاسلام حیدری کاشانی

حجت الاسلام حیدری کاشانی از سخنران معروف کشور، بیان مشهوری در مورد حرز امام جواد (علیه السلام)دارد و می گوید:

برای فرزندانتان حرز به کار بگیرید. تمام امامان معصوم (ع) حرز برای ما صادر کرده اند. «حرز» به معنای سپر و حفاظ است در برابر تیر باران شیاطین جن و انس، تیرباران چشم زخم و سحر و طلسم. سحر حق است، اما به کار گرفتن ضد سحر هم حق است. هم از جانب و هم از سوی انسان سحر وجود دارد. چشم و نظر حق است و جای جای قرآن آن را تایید می کند.

 

نظر علما و فقها درباره حرز امام جواد (ع)

 

سیدبن طاووس:

 

سیدبن طاووس

 

“روایت است مامون به برکت این حرز

مامون در همه ی جنگ های با روم پیروز شد .“


 

علامه مجلسی :

 

علامه مجلسی

سحر به عوذات ( دعاهای ماثور مثل دعای حرز امام جواد (ع) )

و آیات و توکل بر خدا دفع می شود.“

 


 

علامه سید طباطبایی بحر العلوم :

 

علامه سید طباطبایی بحر العلوم

 

”حدیث حرز امام جواد (ع) مشهور است

و مؤید جواز گذاشتن دعا در قاب نقره ای است.”


 

آیت الله قاضی :

 

آیت الله قاضی

”یکی از سه توصیه مرحوم قاضی در مورد ختومات:

اول: حرز امام جواد عليه‌ السلام كه بايد به بازو بسته شود
و خاصيت آن، (خصوصاً براي باطل كردن سحر و طلسم)
فقط در صورت بسته شدن به بازو است…”

 


 

آیت الله بهجت :

 

آیت الله بهجت

 

”برای جلوگیری از چشم زخم یا باطل شدن سحر

همراه داشتن حرز امام جواد (ع) مفید است.”


 

امام خمینی (ره) :

 

امام خمینی (ره)

“ما باید سعی کنیم تا حصارهای جهل و خرافه را شکسته

تا به سرچشمۀ زلال اسلام ناب محمدی ـ صلی اللّه‏ علیه و آله ـ برسیم”

 


مقام معظم رهبری (حفظه الله) :

 

مقام معظم رهبری (حفظه الله)

”باید از معارف دینی خرافه زدایی کنیم“

 


 

آیت الله صافی گلپایگانی :

 

آیت الله صافی گلپایگانی

”دعا نویسی و نوشتن حرز به نحوی که از حضرات معصومین (ع) در کتب معتبره ادعیه و حدیث وارد شده با همان کیفیتی که فرموده اند، مانعی ندارد. والله العالم. موفق باشید. 15 شوال المکرم 1432“

 


 

آیت الله شوبری زنجانی :

 

آیت الله شویری زنجانی

“عمل به این روایت رجاء مانعی ندارد.“

 


 

آیت الله سبحانی:

 

آیت الله سبحانی

“عمل به این روایت رجاء مانعی ندارد.“

 


 

آیت الله خرازی (استاد اخلاق حوزه علمیه):

 

آیت الله خرازی

”یادم می آید که حتی از قبل انقلاب این حرز بین بزرگان معروف و مشهور بود.

 

 

خرید محصول حرز امام جواد (ع)

خبرنامه هفتگی اسم اعظم
خبرنامه هفتگی اسم اعظم
با عضویت در خبرنامه ما، هر هفته یک ایمیل مفید دریافت کنید!
شما هر زمان که بخواهید میتوانید عضویت خودتان را لغو کنید!

چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید

1 + هجده =