موسسه اسم اعظم | بزرگترین و معتبرترین فروشگاه ادعیه مستند حرز امام جواد (علیه السلام)

حرز امیرالمومنین (ع) چیست؟ / متن حرز / آداب حرز / فواید حرز

حرز امیرالمومنین (ع)، متن، آداب استفاده حرز و فواید آن

حرز امیرالمومنین و عناوین آنچه در این مطلب می خوانید:

حرز امیرالمومنین چیست؟
آداب استفاده از حرز امیرالمومنین
فواید حرز امیرالمومنین
متن حرز امیرالمومنین علیه السلام

حرز امیرالمومنین چیست؟

سید بن طاووس در کتاب مهج الدعوات، از امیرالمومنین علی (علیه السلام) حرزهای متعدد و بسیاری نقل کرده است. حرزی که معروف به حرز امیرالمومنین (علیه السلام) است یکی از آنها می باشد و با دیگر حرزهای آن بزرگوار مانند: حرز معروف به “حرز یمانی امیرالمومنین” و دعای دفع سحر امیرالمومنین که در مفاتیح آمده متفاوت است. هرچند از لحاظ اثربخشی در دفع سحر (بین دعای دفع سحر امیرالمومنین و حرز امیرالمومنین (علیه السلام) تفاوت چندانی وجود ندارد اما محتوای متن و نوع نگارش این دو کاملا متفاوت است. آنچه در کتاب مفاتیح الجنان آمده دعای دفع سحر آن بزرگوار است و لذا چیزی به نام حرز امیرالمومنین در مفاتیح وجود ندارد و مرحوم شیخ عباس قمی فقط دعای دفع سحر را در این کتاب آورده است.

 

آداب استفاده حرز امیرالمومنین:

برای حرز امیرالمومنین (علیه السلام) آداب و شرایطی وجود دارد که دانستن و عمل کردن به آنها لازم و ضروری است. معروف و مرسوم در بین افرادی که دعای حرز حضرت امیرالمومنین (ع) را می نویسند این است که: این حرز بر روی کاغذ ساخت مسلمان و قلم طبیعی (شاخه خشک شده درخت انجیر) با گلاب و زعفران نوشته می شود و آداب دیگری نیز برای آن متصور است:

  • 1- نوشتن حرز بر روی کاغذ ساخت مسلمان یا پوست آهو با گلاب و زعفران
  • 2- وضو داشتن و رو به قبله بودن در موقع نگارش حرز
  • 3- بستن این حرز به بازوی راست خود به هر طریق ممکن
  • 4- رعایت احترام قلبی و داشتن اعتقاد نسبت به تاثیرات آن
  • 5- رعایت تقوای الهی در جهت همسو شدن با صاحب حرز و تاثیر بیشتر
  • 6- وضو داشتن در موقع همراهی مطلوب است
  • 7- همراه داشتن در دستشویی اشکالی ندارد (به شرط عدم قصد بی احترامی)

 

فواید حرز امیرالمومنین:

مهم‌ترین کارکرد‌های این حرز، دفع سحر و جادو، دفع اجنه، شکستن طلسم و دور کردن ساحران از شخص حمل کننده این حرز به شمار می آید. همچنین در کتاب مکارم الاخلاق، این حرز برای دفع شیاطین، رفع صرع و جنون و دفع دیگر آفت ها و امراض معرفی شده است.

از مرحوم طبرسی در کتاب “مکارم الاخلاق” در فوائد این حرز چنین نقل است:
للْمَسْحُورِ وَ التَّوَابِعِ وَ الْمَصْرُوعِ وَ السَّمِّ وَ السُّلْطَانِ وَ الشَّيْطَانِ وَ جَمِيعِ مَا يَخَافُهُ الْإِنْسَانُ وَ مَنْ عُلِّقَ عَلَيْهِ هَذَا الْكِتَابُ لَا يَخَافُ اللُّصُوصَ وَ السَّارِقَ وَ لَا شَيْئاً مِنَ السِّبَاعِ وَ الْحَيَّاتِ وَ الْعَقَارِبِ وَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ يُؤْذِي النَّاسَ
«براى كسى كه او را سحر كرده ‏اند، و مصروع و دفع سمّ و شيطان و هر چه كه انسان از او مي ترسد اين حرز را بنويس و هر كه اين نامه را بگردن آويزد از دزد و درّنده و مار و عقرب و هر چيز موذى نترسد»
(مکارم الاخلاق ص331)
  • 1- دفع سحر

شیخ بهایی در تعریف سحر می گوید: تمزیج قوای عالیه فعاله با سافله منفعله سحر می باشد.
علامه مجلسی در مورد تأثیر سحر می گوید: آنچه برای ما از آیات و روایات معلوم شد این است که برای سحر یک نوع تأثیر آن هم در بعضی از اشخاص و ابدان (ج بدن) است مثل ایجاد دوستی و عداوت و اندوه و شادی.
آیت الله بهجت: برای جلوگیری از چشم زخم یا باطل شدن سحرهمراه داشتن حرز امام جواد مفید است.
استادالعرفا آیت الله سید علی قاضی طباطبایی: حرز امام جواد بايد به بازو بسته شود و خاصيت آن، (خصوصا براي باطل كردن سحر و طلسم) فقط در صورت بسته شدن به بازو است.

 

تاثیر حرز در بطلان سحر

برای حرز امیرالمومنین خواص و فواید زیادی در باب دفع سحر نقل شده، لذا حرز حضرت امیرالمومنین (ع) جهت بُطلان سحر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

پاسخ: گاها ممکن است امور روزمره مردم مانند: کسب و کار، سلامتی ، ازدواج و یا اختلافات خانوادگی و … به خاطر سحر ساحران و جادوی آنان به مشکل برخورده باشد که در صورت تشخیص یا احتمال یا گمانِ نسبی، می توان از این حرز جهت دفع سحر آنان استفاده نمود و مشکلات را با استمداد از این حرز که حضرت علی (علیه السلام) توصیه نموده اند حل کرد زیرا برخی مشکلات ممکن است منشا ماورائی (مانند سحر و جادو) داشته باشند و لذا باید راه حل های ماورائی (مثل حرز امیرالمومنین) برای حل آنان در نظر گرفت.

  • 2- دفع اجنه و شیاطین

جن چیست؟

در آیاتی از قرآن مانند : وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَ‏ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ‏ (آیه 56 سوره ذاریات) به وجود جن اشاره می شود و حتی یک سوره در جزء 29 قرآن به همین نام وجود دارد که موضوع‌ اصلی‌ آن‌، ایمان آوردن‌ گروهی‌ از جنّیان‌ (نَفَرٌ مِن‌الجنّ) به‌ اسلام است‌.

واژه «جن» در لغت به معنای چیزی است كه از حس انسان پوشیده باشد. جنین را نیز می توان گفت از این جهت که از دید اطرافیان مخفی است از همین واژه اتخاذ کرده اند. واژه‌ جنّ ۲۲ بار در قرآن کریم‌ به‌ کار رفته‌ است‌.

«جن» یك نوع موجود عاقل مخفی است که آفرینش آن در اصل از آتش است و بدکاران‌ آنها به‌ دوزخ‌ خواهند رفت‌. جنّیان‌ در میان‌ سپاه سلیمان حضور داشتند و برای‌ او کارهای‌ خارق العاده انجام‌ می‌دادند. برای‌ جنّیان‌ هم‌، مانند انسانها، پیامبرانی‌ از سوی‌ خدا فرستاده‌ شده‌ است‌. جنّیان‌ می توانند به‌ صورت‌ حیواناتی‌ چون‌ مار و سگ و حتی‌ انسان‌، با ظاهری‌ عجیب‌ و غریب‌، در آیند.

  • 3- دفع مریضی

برخی بزرگان مانند آیت الله تبریزیان، حرز امیرالمومنین را در طب اسلامی و شفای برخی امراض بسیار قابل استفاده می دانند. طبق نقل از سایت اختصاصی ایشان، در طب اسلامی دعای حرز حضرت علی (ع) یکی از دعاهای منتسب به امام علی (ع) می باشد که برای رفع سحر و جادو و جهت درمان برخی بیماری ها از جمله: درمان بیماری ام اس، سی پی، صرع و تشنج، درمان خواب های ترسناک و… توصیه می گردد که بر بازوی راست بسته شود.

این مطلب در روایات هم آمده است:

«برای کسی که سحر شده و کسی که دنبال می شود توسط جن و کسی که مبتلا به صرع است و مسموم و کسی که از سلطان ترس دارد و شیطان و تمام چیزهایی که انسان را می ترساند، کسی که این نوشته را همراه خود داشته باشد، از درد نمی ترسد و از درنده ها و مارها و عقرب ها و از هر چیزی که مردم را اذیت می کند در امان است».

 

متن حرز امیرالمومنین علیه السلام:

متن اصلی:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ أي كنوش أي كنوش أرشش عطينطينطح يا ميططرون فريالسنون ما وماسا ماسوما يا طيطشالوش خيطوش مشفقيش مشاصعوش أوطيعينوش ليطيفتكش هذا هذا وَ ما كُنْتَ بِجانِبِ الْغَرْبِيِّ إِذْ قَضَيْنا إِلى‏ مُوسَى الْأَمْرَ وَ ما كُنْتَ مِنَ الشَّاهِدِينَ‏ اخْرُجْ بِقُدْرَةِ اللَّهِ مِنْهَا أَيُّهَا اللَّعِينُ بِعِزَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ اخْرُجْ مِنْهَا وَ إِلَّا كُنْتَ مِنَ الْمَسْجُونِينَ اخْرُجْ مِنْهَا فَما يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فِيها فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ‏ اخْرُجْ‏ مَذْؤُماً مَدْحُوراً مَلْعُوناً كَما لَعَنَّا أَصْحابَ السَّبْتِ وَ كانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا اخْرُجْ يَا ذَوِي الْمَخْزُونِ اخْرُجْ يَا سورا سور بِالاسْمِ الْمَخْزُونِ يَا ميططرون طرعون مراعون تَبَارَكَ‏ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ‏ يَاهِيّاً شَرَاهِيَّا حَيّاً قَيُّوماً بِالاسْمِ الْمَكْتُوبِ عَلَى جَبْهَةِ إِسْرَافِيلَ اطْرُدْ عَنْ صَاحِبِ هَذَا الْكِتَابِ كُلَّ جِنِّيٍّ وَ جِنِّيَّةٍ وَ شَيْطَانٍ وَ شَيْطَانَةٍ وَ تَابِعٍ وَ تَابِعَةٍ وَ سَاحِرٍ وَ سَاحِرَةٍ وَ غُولٍ وَ غُولَةٍ وَ كُلِّ مُتَعَبِّثٍ وَ عَابِثٍ يَعْبَثُ بِابْنِ آدَمَ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ وَ عِتْرَتِهِ الطَّاهِرِينَ.

ترجمه حرز امیرالمومنین: 

به نام خداوند رحمان و رحیم؛ ای کنوش ای کنوش ارشش عطنیطنیطح میططرون فریالسنون ما و ما ساما سویا طیطشالوش خیطوش مشفقیش مشاصعوش او طیعینوش لیطفیتکش هذا هذا، و چون امر را به موسی واگذاشتیم، تو در جانب غربیِ طور حضور نداشتی و از گواهان نبودی. ای ملعون به قدرت خداوند عالمیان از این جان خارج شو، خارج شو از آن وگرنه از زندانیان می‌شوی؛ خارج شو. تو را نرسد که در آن تکبّر نمایی. پس بیرون شو که تو از خوارشدگانی؛ با حقارت و دوری و ملعونی خارج شو، همان گونه که اصحاب سبت را لعن کردیم و امر خداوند شدنی است. ای ذوی المحزون خارج شو، ای سوراسور به اسم مخزون خارج شو، ای میططرون طرحون مراعون. فرخنده خدایی است که پروردگار عالمیان است. یَا هیّاً شَرَاهیّاً حیّاً قَیُّوماً به اسم نوشته شده بر پیشانی اسرافیل دور کن از صاحب این نوشته هر جن و جنیه و شیطان و شیطانه و تابع و تابعه و ساحر و ساحره و و غول و غوله را و هر به بازی گیرنده و بازی کننده ای که فرزندان آدم را به بازی می‌گیرد و هیچ قدرتی و توانی نیست مگر به دست خداوند بزرگ و بلند مرتبه و درود خداوند بر محمد و آل مطهر و مبارک او.

 

دانلود حرز امیرالمومنین فایل پی دی اف

جهت دانلود متن کامل حرز امیرالمومنین علیه السلام به همراه ترجمه به صورت PDF اینجا کلیک کنید.

كتاب مهج الدعوات و منهج العبادات
كتاب مهج الدعوات و منهج العبادات

 

متن حرز امیرالمومنین علیه السلام | برای چاپ

متن حرز امیرالمومنین علیه السلام | برای چاپ

 

 

 

 

خبرنامه هفتگی اسم اعظم
خبرنامه هفتگی اسم اعظم
با عضویت در خبرنامه ما، هر هفته یک ایمیل مفید دریافت کنید!
شما هر زمان که بخواهید میتوانید عضویت خودتان را لغو کنید!
6 نظرات
  1. یزدانی می گوید

    سلام
    فرق آن با لوح عین علی چیست؟

    1. موسسه فرهنگی اسم اعظم می گوید

      مخاطب گرامی؛
      سلام علیکم
      دعای دفع سحر از نظر روایی معتبر است، اما عین علی، از نظر روایی معتبر نیست و موسسه اسم اعظم در این زمینه به هیچ عنوان كار نمی كند.
      موفق باشید

  2. ناظره خیام نیا می گوید

    با سلام و احترام
    خیلی ممنون از لطف و زحماتتون بابت ارسال سریع و بسته بندی بسیار بسیار عالی اجرتون با حضرت امیرالمؤمنین
    خدا حافظ و نگهدارتان باشه .

    1. موسسه فرهنگی اسم اعظم می گوید

      مخاطب گرامی؛
      از نظر لطفتان بسیار خرسندیم.
      آرزومند لحظات خوب و خوشی برایتان هستیم.
      موفق باشید

  3. mrezaei می گوید

    سلام و عرض خدا قوت خدمتتون
    چند تا سوال داشتم ممنون میشم به جواب بدید
    یک این که این حرز اشکال گوناگون و نسخه های مختلفی داره خصوصا بخش اولش کدومش صحیحه و شما کدوم نسخش رو کتاب میکنید؟
    دو اینکه عکسی که از این حرز داخل سایت هست ایا دقیقا به همین شکل و ابعاد مینویسید ؟

    1. موسسه فرهنگی اسم اعظم می گوید

      همراه گرامی؛
      سلام علیکم
      حرز دقیقاً طبق کتاب مهج الدعوات نگارش می‌شود.
      موفق باشید

چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید

چهار + هفت =